Aantal projectfasen
Wanneer er ergens een brandmeld- en alarminstallatie wordt geïnstalleerd zijn er verschillende fasen die doorlopen worden. In eerste instantie bezoeken wij de locatie om de situatie in te schatten en aan de hand daarvan een plan te maken. Vervolgens bespreken we deze plannen met de beheerder en vaak ook de overheid. We willen natuurlijk wel direct aan alle eisen voldoen.
Wanneer we dan de juiste input hebben gaan we technische tekeningen maken en daaruit volgt een offerte. Gaat de opdrachtgever akkoord, dan kunnen we aan de slag. Vaak doen we dit in samenwerking met een elektrotechnisch bedrijf. Het aanleggen van buizen en kabels nemen zij namelijk voor hun rekening. Wij geven wel aan waar dit hoort te gebeuren, maar houden ons daar niet veel mee bezig. Wel installeren wij alles betreffende de brandmelders en het alarm en verzorgen wij het jaarlijkse onderhoud aan de apparatuur.
Ook is het verplicht om een maandelijkse test uit te voeren op de systemen. Dit kan de beheerder van het pand zelf voor zijn rekening nemen, maar er kan ook voor gekozen worden om dit door ons te laten doen.
Jarenlang veilig
Bij de Castellatoren, wat een nieuw gebouw was op het moment dat dit project plaatsvond, hebben wij ervoor gezorgd dat verschillende woonlagen aan de veiligheidseisen voldoen. Wij hebben hier, zoals bij de meeste projecten, gebruik gemaakt van alleen Siemens Producten. Alleen doordat er in de zorg vaak nog wat verandert qua uitbreidingen en aanpassingen, dienen wij zo nu en dan iets te veranderen aan de systemen. Verder gaat een gemiddelde brandmeldinstallatie wel zo’n 15 jaar mee, dus de bewoners kunnen nog lang vooruit!